Det är inte bara tikar som löper..

28 juli, 2009

… det gör även husse!

Finare bilder från New York

18 maj, 2009

Nu har jag fixat lite större och finare bilder från New York.

Enjoy!

The one with the view

16 maj, 2009

Under eftermiddagen strosade vi runt lite, gjorde ett besök på Macy’s (för övrigt världens största varuhus) innan vi åkte tillbaka till hotellet. Middagen intogs inte långt ifrån högkvarteret på en italiensk restaurang som delade kök med den utmärkta Il Bastardo som vi åt på för någon dag sedan. Även denna restaurang serverade utsökt italiensk mat och bevisar återigen att man inte behöver lämna Chelsea för att hitta trevliga middagsställen.

Efter middagen bestämde vi oss för att åka in till Times Square igen. Vi gick igenom lite skoaffärer och avslutade sedan kvällen med ett besök på The View. Det är en lounge som ligger på 48′e våningen i Marriott Marquis vid Times Square, och den snurrar sakta hela tiden vilket gör att man får en fin, omväxlande utsikt under hela sitt alkoholintag. Efter varsin drink bestämde vi oss för att ta taxi tillbaka till hotellet där vi nu ligger och ska sova .. i morgon bitti är det dags för packning samt lämna en stad som defintivt har gett mersmak. Jag tror jag har blivit kär i den på minst 3 sätt, samtidigt.

Burgarrecension: White Castle

16 maj, 2009

Så har vi kommit till den sista av tre planerade burgarrecensioner. Smaklökarna står uppradade på tungan, fanfarer blåses genom stämbanden och min lekamen är redo att ta emot den sista av frälsningar från landet som är skaparen av snabbmat och där gud består av flott. Jag tar emot din frälsning, White Castle, gör mig till din!

White Castle

… och där slutar alla referenser till gud, och istället visar satan sitt fula tryne. Efter att ha sett den utmärkta filmen ”Harold and Kumar go to White Castle” (förlåt, men jag är riktigt torsk på dåliga high-school / collegefilmer) har jag velat besöka ett White Castle. Den viljan har nu stillats, och lär aldrig komma åter.

Beställningen som gjordes bestod av en White Castle (vanlig burgare) och en jalapeño cheese burger. Det lite lustiga med WC’s (höhö, passande förkortning) burgare är att de är små och fyrkantiga. Båda kostade under dollarn stycket och deras value meals innehåller fyra burgare. Förutom burgare åkte även en pommes frites med samt en cola.

Beställningen på White Castle

Pommesen är som synes räfflad och ger ett ganska bra intryck. Colan likaså, den är … cola. Men burgarna … aj aj aj! Det är första gången på mycket länge jag inte klarar av att äta upp det jag köpt. De var små, soggiga och smakade väldigt lite men ändå samtidigt syntetiskt. Inte någon av mina smaklökar rapporterade in en tillfredsställande smak. Faktum är att jag misstänker att flera smaklökar begick självmord under de få tuggor jag lyckades få i mig. Hur den här kedjan har överlevt är för mig en gåta större än hur dinosaurierna dog ut.

Nej, White Castle gör du bäst i att hålla dig ifrån, såvida du inte likt Harold och Kumar är väldigt väldigt nerrökt alternativt full, då kanske de i alla fall kan framkalla kräkningar som gör att du mår bättre. Uäck! Betyget blir 2 av 10, och det är snällt räknat på grund av en okej pommes och en okej läsk.

The one with the hooters

16 maj, 2009

Dagen började åter igen med ett besök på Murray’s Bagels där vi fick i oss varsin cream cheese bagel med ett nästan oanständigt lager krämig ost. Efter frukosten slängde vi oss på tunnelbanan för att ta oss till Ed Sullivan Theater på Broadway där David Letterman spelas in.

Ed Sullivan Theater

När vi gjort ett besök hos den gode David gick vi vidare mot nästa ställe, Hooters! Vi gick in och tog en dricka där samtidigt som vi konstaterade att det inte var så mycket hooters, snarare mer korta cykelbyxor.

Hooters New York

När vi var färdiga med att studera Hooters var det dags för lunch .. och det tar oss till nästa blogginlägg. Recensionen av White Castle!

The one with the politically incorrect rabbit

15 maj, 2009

Framåt eftermiddagen bestämde vi oss för att åka och spana in lite andra stadsdelar. Vi tog tunnelbanan till Greenwich Village där vi letade upp huset som filmas utifrån i tv-serien Vänner (det ligger för övrigt i korsningen Bedford St – Grove St).

Vännerhuset

Greenwich Village i övrigt var väldigt mysigt, personligt och hade mer ”småstadskänsla” än t.ex. Chelsea. Vi gick runt lite och hamnade till slut på Caliente, en mexikansk bar som nog var en turistfälla. Men vi fick rediga frozen margeritas vilket gjorde oss lite lulliga, så vi var glada ändå.

Gata i Greenwich Village

Efter Caliente gick vi vidare mot SoHo för att göra ett besök på Kidrobot, en leksaksaffär med massa häftiga designer-leksaker. Där lyckades jag köpa en politiskt inkorrekt plyshkanin (vi utelämnar VAD som var politiskt inkorrekt).

När vi shoppat färdigt tänkte vi åka hem, men gick in på ett ställe som hette SoHo Room för att gå på toa och ta en öl (vi var fortfarande goa o glada efter våra margaritas) men det slutade med att vi stannade till sen kväll. Servitrisen var trevlig och kom med tips på vad vi borde göra samt verkade genuint intresserad av att åka till Sverige. Vi spenderade kvällen med att titta på en Yankees-match, dricka öl och äta.

Burgarrecension: Goodburger

15 maj, 2009

Då har vi kommit till den andra gastronomiska hållplatsen på den här resan. Vi tog oss till Goodburger som ligger längs Lexington Avenue. Deras koncept går ut på att allt ska vara fräscht. De har fått goda recensioner på senaste tiden i diverse tidningar.

Fasaden på Goodburger

Beställningen gjordes samtidigt som vi förundrades över att burgarna grillades över öppen eld, att man kunde välja hur burgarna skulle vara tillagade (rare, medium, well-done) och att det fanns många olika side-orders, t.ex. cole-slaw. Min måltid bestod av en cheeseburger med ”the works”, vilket innebar sallad, lök, gurka, tomat m.m., en pommes frites, en cole slaw samt en cola.

Beställningen på goodburger

Hur lyder domen? Burgarna var riktigt goda! De hade en fin röksmak från grillningen och både bröd samt innehåll kändes fräscht och bättre än de man fick på Shakeshack. Tyvärr valde vi medium-tillagning på burgarna vilket gjorde att de blödde väldigt mycket som i sin tur gjorde brödet väldigt degigt. Rent generellt (gäller både Shakeshack och Goodburger) kan såserna gärna få smaka lite mer då det inte blir någon smakexplosion i munnen direkt.

Pommesen var bra, inte lika fina som på Shakeshack, utan mer som McDonalds pommes en bra dag. Cole-slaw:en föll inte mig i smaken, men 2 av 4 i sällskapet tyckte den var god. Om man jämför med till exempel Texas Burger Co:s cole slaw så var denna sötare och lite starkare.

Extra plus får de för att det var fräscht och snyggt i lokalen, samt att varje bord hade egen servetthållare, ketchup, salt och peppar.

Betyget för Goodburger hamnar på en stark 7a av 10. Samma som Shakeshack alltså men på helt olika grunder.

The one with all the screaming

15 maj, 2009

Förmiddagen igår spenderade vi på American Museum of Natural History. Tyvärr stod vi inte ut mer än två timmar på grund av den något dåliga kombinationen 7000 hyperaktiva lågstadiebarn och stora salar med stenbeklädda golv, väggar och tak där akustiken blir alldeles fenomenal.  Vi hann dock se diverse fossiler och dinosaurier innan galenskapen tog överhanden.

Dinosaurie på American Museum of Natural History

När vi kommit ut till lugnet på Central Park West styrde vi stegen rakt igenom Central Park för att ta oss en titt på the Met och Guggenheim-byggnaderna. När vi kom fram såg vi med fasa att gräshoppssvärmarna med skrikiga småfolk även spridit sig dit (mängderna gula skolbussar avslöjade dem). Vi nöjde oss med att fota utifrån.

Guggenheim Museum

The one with the cream cheese bagels

15 maj, 2009

Gårdagen började med att vi åt frukost på Murray’s Bagels här i Chelsea. Grymt goda, färska, nybakade bagels med galet mycket cream cheese på. Rekommenderas varmt! Dessutom såg vi David Bexelius där (jag hade ingen aning om vem det var), han jobbar tydligen med Söndagsparty. Spännande va? *host*

The one with the citylights

14 maj, 2009

Jahapp, då var den här dagen vid sin ände. Men frukta inte! Vi avslutade den med ett par sevärdheter i alla fall!

Vi började med att åka upp i Empire State Building. Tydligen är människor mörkerskygga, för det var inte mycket till kö när vi skulle upp. När vi klev av på 86:e våningen blåste det friskt, men det hindrade mig inte från att knäppa ett gäng bilder av den smått otroliga vyn av när en stad lyses upp av miljontals lampor.

New Yorks skyline på natten från Empire State Building

När vi var färdiga på himlavalvet tog vi oss ner till en nivå mer anpassad för människor. Vi gick in på ett Heartland Brewery och beställde lite mat och dricka. Efter att vi utfodrats bestämde vi oss för att göra ett besök på The View Restaurant som ligger på 48:e våningen i Marriott Marquis vid Times Square (det stämmer, man kan inte få nog av att vistas i höga hus när man är i New York!)

Times Square efter mörkrets inbrott

Jag lyckades knäppa några kort på den neonupplysta markbiten där reklammakarna fått släppa loss likt en abedissa i korvfabriken. När vi kom fram till Marriott visade det sig dock att the View hade stängt så vi fick nöja oss med att spendera tid i en NYC Taxi vilket inte var fy skam det heller. Nu är vi på hotellet och det är läggdags. Herrå bloggen!